De VW Camper

 

 ''

 

De geschiedenis van de Volkswagen kampeerauto begint in 1949 met de T1. Deze werd gebouwd tot 1967 en opgevolgd door de T2. Die in 1979 op zijn beurt weer vervangen werden door de T3, die nog steeds veelvuldig op de Hollandse wegen te bewonderen is. De T3 is vanaf het begin affabriek geleverd met hefdak en vast hoogdak in verschillende uitvoeringen zoals Joker, Club Joker, California en Atlantic. In tegenstelling tot de T4 bevond de motor van de T3 zich nog achterin.

 

''

 

Vanaf 1991 is door Westfalia de T4 California gebouwd, vanaf 1993 heet de basisuitvoering een Coach.
Vanaf eind 1993 zijn er verschillende actie-uitvoeringen uitgekomen zoals de Club, de Tour, de Highway, de Biker en de Beach.

 

''

 

''

 

In 1995 is de California compactdak erbij gekomen, het compacte dak biedt veel extra bergruimte maar er kan maar door 2 personen in geslapen worden.

 

''

 

''

 

De Exclusive werd op een verlengde wielbasis uitgebracht en beschikt over een vast toilet. Het keukenblok bevindt zich achterin over de breedte van de camper.

Vanaf 1996 zijn de T4 motoren met TDI-techniek uitgerust en dus een stuk sterker geworden.

In 2004 is Volkswagen de T5 California zelf gaan bouwen. Hierop zijn allerlei handige nieuwe snufjes toegepast, zoals bijvoorbeeld een volledig elektrisch hefdak en een, in de schuifdeur en achterklep geïntegreerd, campingsetje bestaande uit een tafel en vier stoeltjes voor buiten.
De T5 wordt geleverd met hefdak en vast hoogdak van Polyroof en er is keuze uit verschillende motoren. Net als zijn voorgangers de T3 en T4, is de T5 met 2- en 4-wielaandrijving te verkrijgen.

 

''

 

''

 

Vanaf 2010 is de T5 in een fris nieuw jasje gestoken en worden ze geleverd met een nog zuinigere 4 cilinder motor vanaf die tijd is hij ook te koop als 7-traps automaat.

De Volkswagen kampeerauto's zijn vanaf de eerste dag gewilde vrijetijdsvoertuigen en de oudere modellen hebben zelfs cultstatus bereikt.
De nieuwere modellen worden door vele als dagelijks vervoer gebruikt, mede door de goede rijeigenschappen, de geringe vaste lasten, de compactheid en multifunctionaliteit.